Міська програма "Обдарована молодь"

Нормативно-правова база:

  • Наказ МОН України від 11.11.2020 №1398"Про внесення зміни до Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності"
  • Наказ МОН України від 24.09.2020 №1175"Про проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад і турнірів з навчальних предметів у 2020/2021 навчальному році"
  • Наказ МОН України від 26.08.2020 №1081"Про проведення Всеукраїнських учнівських Інтернет-олімпіад у 2020/2021 навчальному році"
  • Наказ ДНіО ХОДА від 27.10.2020 №146"Про проведення ІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад із навчальних предметів у Харківській області у 2020/2021 навчальному році"
  • Наказ ДНіО ХОДА від 23.10.2020 №142"Про проведення І, ІІ етапів Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів – членів Малої академії наук України у 2020/2021 навчальному році"
  • Наказ МОНУ від 15.02.2018 №148"Про затвердження графіка проведення IV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів на 2019-2023 роки"
  • Наказ МОНУ від 24.03.2014 №259"Про затвердження Правил проведення Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів - членів Малої академії наук України"
  • Наказ МОНМСУ від 26.03.2012 №360"Про затвердження Змін до Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності"
  • Наказ МОНМСУ від 22.09.2011 №1099"Про затвердження Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності"
  • Освітній проект "Наукові обрії Харківщини"

Схема роботи КЗ "ХПШ№179" з обдарованими дітьми

Виявлення здібностей та обдарувань учнів:

  • використання різних методик, тестування;
  • проведення тестування та визначення інтелектуального потенціалу дитини;
  • діагностування та визначення інтересів особистості та її здібностей;
  • створення банку даних «Обдарована дитина»

Організація системної роботи:

· введення додаткових предметів, спецкурсів;

· факультативні заняття;

· організація роботи гуртків;

· участь в олімпіадах, конкурсах, предметних тижнях;

· робота в мережі Інтернет.

Добір та розстановка кадрів:

· моніторинг діяльності вчителів;

· співпраця з науковцями щодо організації науково-методичного супроводу роботи педагога з обдарованими дітьми;

· науково-методичне забезпечення роботи з обдарованими дітьми;

· видавнича діяльність.

Система заохочень, стимулювання відповідно до досягнутих результатів:

  • нагородження переможців олімпіад, конкурсів, фестивалів.

Управлінська підтримка творчих груп, формування творчої бази:

  • випуск інформаційних бюлетенів;
  • всебічне сприяння роботі творчих груп та ШМО.

Пам’ятка учителю по роботі з обдарованими дітьми

Обдаровані діти потребують спеціально розроблених для них навчальних програм. Саме тому вчитель має готуватись до роботи з обдарованими дітьми – змінювати зміст навчання, його процес, результати, саму психологічну атмосферу. Приорганізації учбово-виховної діяльності обдарованих учнів вчителю можна порадити враховувати такі моменти:
·
При намаганні створити в класі психологічну атмосферу загального інтересу до предмета, що вивчається, вчитель може, як правило, стикатись з труднощами, зумовленими тим, щ обдарована дитина часто виявляється лідером. Це викликає негативне морально-етичне переживання у однокласників, зокрема відчуження, недоброзичливе ставлення до свого товариша. Отже, якщо в класі є обдаровані діти, слід зменшувати ігрове навантеження уроку з яскраво вираженими елементами конкурентності. За цих умов вчитель має пояснити дітям, що заздрощі, пиха, ревнощі - це негативні риси, і треба засуджувати в собі такі риси і долати почуття, що ними викликані.
·
Вчитель може організувати спільні заняття обдарованих дітей з іншими дітьми, але при цьому він не повинен аж надто виокремлювати обдаровану дитину, не хвалити її надмірно за високі індивідуальні успіхи чи сумлінну роботу, оскільки захвалювання може призвести до конфліктного становлення особистості дитини.
·
Вчитель має уникати двох крайнощів - у визнанні або оцінці успіхів обдарованих дітей. По-перше, демонстрація винятковості досягнень дитини, що веде до виникненнязверхнього ставлення її до оточення, навіть до “зіркової хвороби”, по-друге, пригнічення обдарованої дитини, публічного применшення унікальності її здібностей і навіть злої іронії на адресу обдарованої дитини. Вчителі, не підготовлені до роботи з обдарованими дітьми, як правило, байдужі до їх проблем, бо не можуть їх зрозуміти. Часом вороже ставлення непідготовлених вчителів до обдарованих дітей зумовлюється тим, що вони створюють певну загрозу вчительському авторитету.
·
В роботі з інтелектуально обдарованими учнями учителю не слід використовувати тактику кількісного збільшення завдань, а не якісної їх зміни. Необхідно цілеспрямовано використовувати методи, які стимулюють самостійну роботу учнів, складні пізнавальні процеси, приміром, узагальнення, поглиблений аналіз проблем, оцінку інформації, тощо.
·
Необхідно більш орієнтувати учнів на творчість, підтримувати у прийнятті ризику.
·
Техніка викладання у вчителів в роботі з обдарованими дітьми має враховувати розподіл часу на види активності: менше говорити, менше давати інформації, менше організовувати демонстрування способів діяльності і якомога рідше розв’язувати завдання замість учнів, більше запитувати і менше пояснювати.
·
Необхідно частіше ставити відкриті запитання на зразок “що могло статися, якби? Що ти маєш на увазі? Якщо твій опонент правий, то як це вплине на…?”, які допомагають обговоренню проблеми. Постаратись вияснити, як учні дійшли до висновку, розвязання, оцінки.·Уникати реагування на кожне висловлювання, уважно і з інтересом вислуховувати кожну відповідь, але не давати їй оцінку, а знаходити способи продемонструвати, що ви її приймають. Така тактика вчителя призводить до того, що учні починають більше взажємодіяти один з одним і самостійно коментувати ідеї, думки однокласників. Створювати психологічну ситуацію, коли учні стаютьменш залежними від учителя.
·
В міжособистісний сфері необхідно особливо дотримуватись більш урівноважених відносин з учнями, демонструвати повагу до них, вільно обмінюватись думками..

Поведінка вчителя повинна відповідати таким характеристикам:
-
вчитель має розробляти гнучкі індивідуалізовані програми;
-
створювати сприятливу атмосферу в класі;
-
забезпечувати зворотній звязок з дітьми;
-
використовувати різні стратегії навчання, поважати особистість учня, сприяти формуванню у здобувачів освіти позитивної самооцінки;
-
стимулювати творчість і уяву, розвиток розумових процесів вищого рівня;
-
виявляти повагу до індивідуальності учня, його цінностей.

· Для успішної роботи з обдарованими учнями вчителі мають виявляти такі якості особистості:
-
емоційну стабільність, особистісну зрілість і соціальну відповідальність;
-
впевненість в собі, життєрадісність;
-
здатність виявляти теплоту і інтерес у спілкуванні з дітьми;
-
адекватно сприймати навколишню дійсність;
-
прагнути до максимальної гнучкості;
-
бути здатними до емпатії, сензитивними до потеб учнів;
-
уміти надати викладанню особистісного забарвлення;
-
уміти створювати позитивні підкріплення до самосприйняття учнів;
-
володіти стилем неформального спілкування. Надавати перевагу усним, а не письмовим контактам;
-
імпровізувати, уміти враховувати найменші зміни в психолого-педагогічній ситуації і відповідно змінювати свою поведінку;
-
підтримувати в класі психологічну атмосферу теплоти, невимушеності, взаємної довіри.

Поради вчителю щодо розвитку творчих здібностей обдарованих учнів.

1. Підхоплюйте думки учнів та оцінюйте їх тут же, підкреслюючи їхню оригінальність, важливість тощо.

2. Підсилюйте інтерес учнів до нового.

3. Заохочуйте оперувати предметами, матеріалами, ідеями. Учень практично вирішує дослідницькі ідеї.

4. Навчайте учнів систематично оцінювати кожну думку. Ніколи не відкидайте її.

5. Виробляйте в учнів терпиме ставлення до нових понять, думок.

6. Не вимагайте запам'ятовувати схеми, таблиці, формули, одностороннє рішення, де є багатоваріантні способи.

7. Культивуйте творчу атмосферу – учні повинні знати, що творчі пропозиції, думки група зустрічає з визнанням, приймає їх, використовує.

8. Навчайте учнів цінувати свої та чужі думки, цінно фіксувати їх у блокноті.

9. Іноді однолітки ставляться до здібних учнів агресивно. Необхідно не усунути проблему, а запобігти їй. Найкраще здібному учневі пояснити, що це характерно, і розвивати в ньому терпимість і впевненість.

10. Пропонуйте цікаві факти, випадки, ідеї.

11. Розсіюйте страх.

12. Стимулюйте і підтримуйте ініціативу, самостійність. Підкидайте проекти, які можуть захопити.

13. Створюйте проблемні ситуації, що потребують альтернатив, прогнозування, уяви.

14. Створюйте у закладі освіти періоди творчої активності, багато геніальних рішень приходить в ті моменти.

15. Розвивайте критичне ставлення.

16. Навчайте доводити почате до логічного завершення.

17. Впливайте особистим прикладом.

Кiлькiсть переглядiв: 556