/Files/images/мислення.png

Розвиваємо мислення

Мислення - це процес опосередкованого й узагальненого відображення людиною предметів і явищ в їх істотних зв'язках і відношеннях.

Мислення дошкільників значно відрізняється від мислення школярів, а тим більше від мислення дорослої людини. Наприкінці третього року життя мислення дітей є наочно-дійовим і наочно-образним. Це означає, що дитина мислить, спираючись на уявлення, яке відокремлюється від практичних дій. Надалі дитина може згрупувати предмети, самостійно встановлювати зв’язки між окремими предметами чи фактами. Діти в 4-5 років частіше виявляють ініціативу у з’ясуванні питань, роздумах («Навіщо поливають квіти?», «Чому листя пожовкло?»). У старшому дошкільному віці відбувається бурхливий розвиток наочно-образного мислення. З’являється здатність використовувати в мисленні образи, символи. Так, в цьому віці діти розуміють зміст математичних функцій додавання та віднімання, розуміють відношення частини та цілого. Дитина починає експериментувати, в неї розвивається нестандартність мислення, формуються узагальнені способи мислення: порівняння, пошук схожостей, відмінностей, класифікація, аналіз, поєднання тощо.

Далі наведемо декілька вправ на розвиток мислення дошкільників у різному віці.

Молодший дошкільний вік

1. Гра «І в саду, і на городі».
На великому аркуші паперу, поділеному навпіл, намальовані з однієї сторони дерева в садку, а з іншої – грядки на городі. Дитині показуємо картки із зображенням фруктів та овочів та пропонуємо покласти картки туди, де вони ростуть (тобто, фрукти необхідно покласти до саду, а овочі – до городу). Всі дії дитина має пояснити, якщо вона не може впоратися – ставимо уточнювальні питання, надаємо підказки, але не розкладаємо картки замість дитини. Цю гру можна проводити в інших варіантах, з іншими наборами карток (риби та птахи, одяг та посуд, тощо)

2. Гра «Веселі сусіди».
Для гри необхідно намалювати зображення будиночка з вікнами та підготувати паперові геометричні фігури (круг, квадрат та трикутник за розміром, як віконця в будинку). Просимо дитину «розселити» на першому поверсі круги, на другому – трикутники, на третьому – квадрати. Можна ускладнити завдання так, щоб однакові фігури не жили поруч чи одна під одною. Замість геометричних фігур можна використовувати зображення птахів, звірі, квітів та ін.

Середній дошкільний вік

1. Гра «Назви три предмети».
Краще грати в цю гру з декількома учасниками. Для гри знадобиться м’яч. Ведучий кидає м’яч, та каже, наприклад, «меблі», а гравцю необхідно назвати три предмети, що відносяться до меблів (стіл, ліжко, шафа), потім той, хто назвав три предмети, кидає м’яча іншому гравцеві і загадує йому назвати, наприклад, квіти, і так по колу, кожен учасник називає три якісь предмети однієї групи.

2. Вправа «Придумаємо загадку».
Логіка придумування загадок складна для дошкільника, тому починати слід із зовнішніх ознак. Наприклад, «Круглий, смугастий, а в середині червоний» (кавун). Згодом додаються функціональні ознаки: «Шумить, воркоче, ковтає – все вдома очищає» (пилосос). Далі пропонуються порівняння та літературні загадки, незрозумілі слова слід пояснити.

Старший дошкільний вік

1. Гра «Чим схожі, чим відрізняються».
Запропонуйте дитині послухати пари слів і визначити, чим вони схожі та чим відрізняються. Наприклад, пари слів: троянда і тюльпан, заєць і вовк, холодильник і пилосос та ін.

2. Гра «Хитрі запитання».
Дорослий пропонує дитині відповісти на запитання: «Яке слово довше «удав» чи «черв’ячок»?», «Яке слово коротше «кіт» чи «кит»?», «Василь гостював у селі тиждень і один день. Скільки днів був хлопчик в селі?» Ці запитання розвивають логічне мислення, а також слухову увагу, що неодмінно стане в нагоді майбутнім першокласникам.

Розвиток мислення молодшого школяра

Вік першокласників припадає на перехід від доопераційного мислення до мислення на рівні конкретних операцій. Простіше кажучи, діти цього віку здатні встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, якщо вони можуть безпосередньо спостерігати за зміною об’єкту (тобто вони можуть поетапно спрогнозувати, що трапиться, якщо, наприклад посадити зернятко). Досягнення рівня конкретних операцій відкриває можливості для учнів 2 – 4 класів теоретично міркувати про світ, в якому вони живуть. В цьому віці діти вже можуть виконувати якісь дії, як то кажуть, «про себе», «в розумі» (вони можуть розв’язати приклади, не записуючи їх перед цим в зошит). І чим краще в дитини буде розвинуте мислення, тим легше їй буде засвоювати новий матеріал, розуміти предмети,що викладаються за шкільною програмою.

Нижче наведено вправи, що сприяють розвитку мислення в молодших школярів. Ці вправи можна виконувати як удвох із дитиною, так і в родинному колі чи з друзями, головне, щоб дитина отримувала задоволення від подібних вправ та не сприймала їх, як додаткові шкільні завдання.

1.Вправа «Збери слово»

Ведучий пропонує дітям прочитати слова кожного рядка, взяти з першого слова першу літеру, з другого – другу, з третього – третю і т.д. та одержати нове слово, наприклад:

Риба, рак, макарони, поле, салат, пір’їна – ракета.

Шия, скло, слово, масло, ручка – школа.

Парк, сіно, ліс, рідня, лілія – пісня.

Метро, дощ, сова, гора – мова.

2. Гра «Хто більше?»

Ведучий пропонує дітям із слова скласти якнайбільше слів, використовуючи тільки ті букви, з яких воно складається. Перемагає той, хто складе найбільше слів. Наприклад, «Календар»: рак, дар, кедр, лак, кадр.

3. Гра «Чарівні перетворення»

У цій грі потрібно дібрати до поданого слова якнайбільше нових слів, замінюючи лише одну літеру. Коли це неможливо, замінюємо 2 літери.

Наприклад, Нора – нога – ноша – наша – Маша – миша – муха – мука – рука – ріка…

4. Задачі з недостатніми чи надлишковими даними

Наприклад, бабуся пришила 6 ґудзиків, а потім — решту. Скільки всього ґудзиків пришила бабуся? Біля годівниці сиділо 11 синиць. Прилетіло ще 9 синиць і 5 горобців. Скільки синиць біля годівниці?

5. Вправа «Логічні кінцівки»

Ставимо дитині запитання, на яке вона має відповісти, якщо відповідь вірна – дитина ставить запитання вам. Приклади питань: Якщо стіл виший від стільця, то стілець... ( нижчий від стола). Якщо 10 більше ніж 9, то 9... (менше ніж 10). Якщо сестра старша за брата, то брат... (молодший від сестри).

Кiлькiсть переглядiв: 1051