/Files/images/развитие памяти.jpgРозвиваємо пам’ять

Пам’ять нам дарована від народження і являє собою одну з вищих психічних функцій людини. Пам’ять — це багатоступінчастий процес у якому беруть участь сприйняття, систематизація, збереження і відтворення самої різної інформації. Ці процеси тісно взаємопов’язані і неможливі один без іншого. Навіть невеликі проблеми на одній з ділянок ланцюжка можуть викликати у дитини труднощі у навчанні. Ось чому так важливо намагатися розвивати пам’ять дитини з самого раннього віку.

Нижче наведемо ігри на розвиток пам’яті для дітей різного віку.

Молодший дошкільний вік

«Магазин». Дитині необхідно дати завдання піти в магазин і купити необхідні предмети, назви яких слід запам’ятати. Починати слід з 2-3 предметів, поступово збільшуючи їх кількість до 5-6. У цій грі рекомендовано міняти ролі: і дорослий, і дитина по черзі можуть бути й дітьми, й батьками, й продавцями. Магазини також можуть бути різноманітними: «Хлібний», «Іграшки», «Овочі».

«Знайди, що змінилося». Цю гру рекомендується проводити з паличками. Необхідно викласти з паличок якийсь предмет (сонечко, будинок) і розглянути її з дитиною. Запропонувати дитині відвернутися, а самому – щось змінити в фігурі (прибрати або додати палички). Дозволити дитині повернутися і запитати, що змінилось.

Середній дошкільний вік

«Повтори за мною» Ведучий вистукує певний ритм олівцем по столу. Ритмічна фраза має бути короткою та чіткою. Дитина має повторити ритм.

«Повтори одне за одним» У грі приймають участь всі члени родини. Перший гравець називає будь-яке слово, другий має його повторити та додати до нього своє, третій повторює два попередніх слова і додає своє. Якщо всі гравці правильно повторили, гра продовжується по другому колу. Той, хто помиляється, вибуває з гри. Перемагає той, хто не помилився жодного разу.

Старший дошкільний вік

«Художник» Дитина виступає в ролі художника, йому замовляють намалювати якусь річ або людину (іграшку, книгу, брата, бабусю тощо). Він дивиться на своє замовлення 1,5-2 хвилини, потім відвертається та по пам’яті описує своє замовлення.

«Запам’ятай слова». Ця гра розвиває механічну пам’ять і стане в нагоді майбутньому школяреві. Необхідно зачитати дитині 10-12 слів, не пов’язаних між собою за змістом, наприклад: собака, дерево, літак, тарілка, будинок, мама, сонце, море, помідор, стілець. Вона повинна їх запам’ятати всі (звичайно, не за одне повторення) та відтворити. Гру рекомендується проводити через три дні. Якщо кількість повторів зменшується - пам’ять покращується.

Розвиток пам’яті молодших школярів

У молодших школярів потрібно розвивати усі види пам'яті: образну і словесно-логічну, короткочасну, довготривалу і оперативну. При цьому основну увагу необхідно приділити розвитку вміння запам'ятовувати інформацію, незалежно від того, на який термін це необхідно і в якій формі надається матеріал . Для досягнення цієї мети, пропонуємо декілька вправ, що стануть у нагоді.

1. Гра «Розкажи, що трапилось»
Запропонуйте дитині якомога детальніше описати події власного вчорашнього дня. Якщо виникнуть труднощі, необхідно зайнятися чимось іншим, а через 20-30 хвилин спробувати згадати ще раз.

2. Гра «Перевертиці»
Дорослий зачитує 1-3 складові слова, а дитині необхідно повторити їх, вимовляючи навпаки. Наприклад: сон – нос, бар – раб, село – олес і т.д. Якщо з цим завданням дитина легко порається, необхідно ускладнити слова.

3. Гра «Фотоапарат»
Дорослий демонструє протягом 3-5 секунд низку простих геометричних фігур. Дитина намагається запам’ятати їх, «сфотографувати». Після цього дитина відтворює на аркуші це по пам’яті. Для ускладнення вправи кількість фігур можна збільшувати, а також змінювати їх на інші знайомі для дітей об’єкти.

4. Вправа «Запам’ятай слова»
Дорослий зачитує прості слова (ліс, рука, око, м’яч, тощо ) з інтервалом в 1 секунду. Дитині необхідно відтворити почуте. У нормі дитина запам’ятовує 7-10 слів після четвертого-п’ятого повторення.

Наведені вправи призначені для розвитку зорової, слухової пам’яті а також для вміння дитини керувати процесами пам'яті.

Кiлькiсть переглядiв: 296