Як допомогти дитині вибрати найцікавішу книгу
Світ переповнюють величні книги, які тільки й чекають, щоб їх прочитали. Але як вибрати ту, яка дійсно сподобається? У цій статті запропоновано кілька порад, адресованих вашій дитині, які ви можете запропонувати їй, щоб допомогти визначитися з вибором.
Подумай, що робить тебе дійсно щасливим?Якщо в тебе є улюблене хобі або заняття, шукай найяскравіші книги про нього. Тобі цікаві динозаври або собаки чи життя конкретної знаменитості? Можливо, тебе зацікавили деякі дивовижні професії? Ти можеш знайти книги практично про все, що тебе цікавить, і тобі неодмінно сподобається їх читати, оскільки ти захоплений їх тематикою.
Поекспериментуй, що цікавіше: факти чи вигадка?Деякі книги майже повністю придумані й вигадані. Вони називаються художніми творами. Романи, розповіді, байки, фантастика – це все приклади художньої літератури. Ці книги можуть переносити тебе в інший світ або допомогти уявити, що знаходиться за межами твоїх власних пізнань. Наукові ж книги розповідають тобі про те, хто, що, коли й чому. Вони розповідають історії, спираючись на достовірні факти, але це не означає, що вони нудні. Зовсім ні. Наукова література може оживити все на світі: від першого польоту на Місяць до відчуттів при дослідженні океанських глибин. Багато з таких книг читаються як роман – з початку до кінця. Спробуй прочитати книги як з розділу художньої, так і з розділу наукової літератури, щоби було легше визначитися з тим, які тобі більше подобаються.
Дізнайся про найулюбленіші книги твоєї родини.Яка улюблена книга була у твоєї мами, коли їй було стільки ж років, як тобі зараз? А яка в батька? А у братів і сестер? Спитай їх і прочитай ці книги. Адже тоді ти зможеш порозмовляти з рідними про те, що сподобалось їм у цих творах, і поділитися своїми власними думками та враженнями. Це стане чудовою та слушною нагодою краще пізнати свою сім'ю і знайти цікаву книгу!
Спитай у експерта.Ваша місцева бібліотека – це прекрасне місце, щоби знайти улюблені книги, при цьому тобі не треба займатись пошуками самому. Розкажи бібліотекарю про свої інтереси – про рок-зірок, спортивні команди, історичні події, про те, чим ти зараз захоплений, і назви кілька книг, які тобі вже встигли сподобатись. Бібліотекар може допомогти тобі знайти й інші книги, які тебе обов'язково зацікавлять. Ще одне джерело порад про вибір книг – це твій шкільний учитель, він з радістю підкаже тобі назви цікавих творів.
Обмінюйся книгами.Чому б не зібрати друзів і не влаштувати обмін улюбленими книгами? Завжди цікаво дізнатися, що читають твої друзі. Навіть якщо вони не видатні читачі, разом ви завжди можете пробудити один в одного інтерес до читання й ділитись улюбленими книгами та іменами авторів. Також можна пошукати магазини з обміном книгами у вашому районі. Це відмінний спосіб зібрати власну бібліотеку безкоштовно!

Як з дитиною "читати" ілюстрації книг

Одне з найулюбленіших занять усіх мам – читати книжку з картинками в обіймах зі своїми малюками. Батьки інтуїтивно усвідомлюють значення такого близького контакту й розуміють, що читання допомагає дітям засвоїти структуру мови й розвиває сприйняття сили та краси писемного слова. Але чи багато хто з нас «читає» ілюстрації у книзі з такою ж увагою й завзяттям, як слова? І чому це важливо? Ми щодня зіштовхуємося зі стрімким потоком реклами, знаків і символів, призначених для формування нашої свідомості та спрямування нашої уваги в певне русло. Крім того, навіть просто зазирнувши доІнтернету, переконуємося, що ми все більше перетворюємось на візуальне суспільство. Якщо ми хочемо, щоб наші діти стали розумними, грамотними та проникливими споживачами візуальної інформації, ми повинні навчити їх читати візуальні композиції та розуміти їх зміст. Ілюстровані книги надають батькам ідеальну можливість познайомити своїх дітей з мовою візуальної композиції й оцінити її інформативність. Художники-ілюстратори дуже тісно співпрацюють з письменниками. Тому під час читання тексту варто також приділяти час ретельному вивченню того, про що розповідають малюнки. Наприклад, деякі батьки дітей молодшого шкільного віку вивчають з ними ілюстрації в такій послідовності: перед тим, як почати читати нову книгу, діти й батьки «проходять» очима по всіх ілюстраціях у ній, потім діти намагаються описати побачене, уявити собі сюжет оповідання й зробити припущення, що може статись на наступній сторінці. Деякі мами використовують ілюстрації, щоб розбудити уявусвоїх дітей. Діти розповідають історію, яку бачать на картинці. Так вони стають учасниками описаного, взаємодіючи у своїй уяві з персонажами художніх творів, і переживають усі пригоди, які розгортаються на картинці. Візуальні образи часто стають фундаментом для дитячих театральних постановок.Ось ще кілька способів спільного вивчення ілюстрацій з вашою дитиною та розвитку її здатності «читати» візуальні композиції.

Кольори. Якщо ваша дитина ще дуже маленька, спитайте її, якікольоризустрічаються на зображенні найчастіше, а потім допоможіть співставити певний колір з конкретним почуттям та/або дією. Наприклад, червоний колір описує щось захоплююче, чорний розповідає страшну історію, синій – це щось сумне, жовтий описує приємне хвилювання або щастя. Коли потім будете читати, переконайтеся, що текст книги підтверджує «прочитане» вами на картинці. Або зробіть протилежне – спочатку прочитайте текст, а потім подивіться, як ілюстратор допоміг посилити враження від сюжету за допомогою кольору.

Лінії. Попросіть дитину визначити різні види ліній на малюнку, простежити пальцем уздовж них та описати те, що кожна лінія символізує. Пунктирна лінія щасливо стрибає по картинці, товста лінія незграбно повзе, криві лінії регочуть, а тонкі, гострі лінії сердито колють і пронизують. Порозмовляйте про те, як тип і рух різних ліній на малюнку відповідають ходу розповіді. Постарайтесь підібрати книгу, яка буде дитині захоплюючим прикладом взаємозв'язку оповіді з лініями різної довжини й форми.

Форми та предмети. Запропонуйте дитині називатиформита предмети, зображені на ілюстрації, та описувати співвідношення їх розмірів один з одним. Допоможіть своїй дитині усвідомити, що чим більше предмет і чим ближче він до глядача, тим більш важливим він є в оповіданні. Далі спитайте дитину, на якій частині малюнка її погляд зупинився в першу чергу і як далі він рухався по картинці. Зверніть увагу: якщо погляд рухається в горизонтальному напрямку по ілюстрації, це означає, що сюжетна проблема вирішена; вертикальний напрямок руху вказує на тверді кроки в напрямку до вирішення проблеми, а діагональні шляхи руху погляду створюють враження очікування рішення. Ще раз оцініть, як письмовий текст відповідає візуальній структурі розповіді.Ми живемо у світі, де бути візуально грамотною людиною надзвичайно важливо. Чим більше ми допомагаємо нашим дітям зрозуміти мову візуальних форм і взаємодію зображень зі словами з метою передачі думок, тим легше вони зможуть інтерпретувати, розуміти та взаємодіяти з навколишнім світом.

Як допомогти дитині стати завзятим читачем

Багатьом дітям читання дається нелегко. Деякі з них відчувають труднощі при з'єднанні букв і запам'ятовуванні відповідних їм звуків. А комусь ще тільки належить відкрити для себе особливе оповідання, яке пробудить уяву і здивує, наскільки цікавим і захоплюючим може бути читання.Як би там не було, знання букв, відповідних їм звуків і слів є важливою основою навчання протягом усього життя. Читайте дітям, читайте разом з дітьми, до того ж якомога частіше. Візьміть на озброєння прості способи допомогти їм стати спраглими читачами, які запропоновані в даній статті.
Почніть читання з того, на що вкаже ваша дитина.Для підвищення рівня читацької грамотності вашої дитини ви навряд чи виберете комікси або гумористичні книги, але насправді така література може відмінно мотивувати малюка. Діти часто вражають своєю здатністю читати, коли читають те, що хочуть.Не хвилюйтеся, що ці тексти можуть бути недостатньо змістовними. Зате вони можуть допомогти дітям зрозуміти деякі фундаментальні правила, наприклад, те, в якій послідовності розвиваються події, а також логіку розповіді. Вони також допомагають збільшити словниковий запас і демонструють візуальну привабливість книг. Після того як ваша дитина оволодіє навичками читання, ви можете запропонувати їй іншу літературу, більш змістовну.Іноді прищепити бажання до читання можуть електронні книги. Коли ваш син або донька цікавляться книгою, якого б формату вона не була, допоможіть налагодити взаємозв'язок між розповіддю та особистим життям вашої дитини. Проводьте бесіди, які допоможуть краще розуміти прикладне значення літератури й виховати любов дитини до читання й навчання.
Нехай діти читають і перечитують книги.Часто діти тягнуться до одних і тих же книг знову і знову. Це не просто нормально, це чудово! Шляхом повторення діти запам'ятовують текст і в кінцевому результаті починають читати легко та впевнено. Кожне нове прочитання допомагає їм звернути увагу на нову деталь і зрозуміти викладену історію трохи краще. Цей позитивний досвід може надихнути дітей читати нові книги.
Читайте вголос.Читання дітям вголос допомагає їм збільшувати словниковий запас і знайомить з новими поняттями, фактами та ідеями. Читаючи вголос, ви демонструєте дітям свою любов до читання й те задоволення, яке від нього отримуєте, а також учите їх з'єднувати звуки з буквами. Читання вголос – це не тільки ваше, а і спільне задоволення. Читання вголос не повинно закінчуватись, коли діти дорослішають: відчуття спокою, що виникає від звучання батьківського голосу, і пильна увага до дитини – це ті потреби, які діти ніколи не переростають.
Створюйте дітям можливості для читання та пишіть їм.Щодня надавайте дітям безліч можливостей для читання. Пишіть записки й залишайте їх на подушці дитини, у коробці для сніданку або в кишені. Попросіть друзів і родичів відправляти вашій дитині листівки, листи, електронні листи або текстові повідомлення. Залишайте на холодильнику магнітні букви і слова. Можливо, незабаром ви виявите, що ваша дитина сама складає з них слова, речення й маленькі розповіді.Під час спільних поїздок і подорожей грайте у словесні ігри, які зміцнюють мовні навички. Спробуйте гру «Я помітив» (побачивши щось, назва чого починається на певну букву, задану вами, дитина повинна сказати, наприклад: «Я помітив автобус/автомобіль/арку»), або гру, де ви вибираєте категорію, наприклад, «їжа», і кожний повинен назвати продукти, назви яких починаються на певну букву. Дітям часто подобається читати знаки на дорозі (наприклад, вивіски ресторанів і магазинів, а також дорожні знаки та рекламні щити). Заохочуйте їх допитливість.
Звертайтесь по допомогу, якщо є приводи для занепокоєння.Якщо ви стурбовані відсутністю бажання та певними труднощами в оволодінні навичками читання своєї дитини, поспішіть отримати допомогу збоку. Проконсультуйтеся з лікарем, вихователем або вчителем вашої дитини. Вони можуть запропонувати додаткові засоби, як допомогти дитині стати завзятим читачем.

Як почитати дитині з користю для душі

Батьки та вчителі одностайні в тому, що спільне читання з дітьми – це важливий крок на шляху до майбутньої грамотності. Але історія на цьому не закінчується. Усе більше досліджень підтверджують той факт, що те, як ми читаємо з дітьми, не менш важливе, ніж те, що саме ми читаємо.І в цьому контексті останнім часом усе більше уваги приділяється принципам «тепла душі та чуйності», що активізуються у ставленні до дитини. При цьому тепло зазвичай визначається як демонстрація прихильності, позитивне підкріплення, і в цілому позитивний вплив на дітей, тоді як чуйність має більше спільного з визначенням того, чого особливо вони потребують, і потім у його наданні.Вихователі дитячого садка, наприклад, даний принцип реалізують дуже просто: найменшого малюка садять на коліна під час читання, а також вибирають такі книги, які відкривають широкі можливості для діалогу з дитиною.І хоча переваги того, щоби проявляти у ставленні до дітей тепло душі та чуйність, здаються очевидними, дослідження показали, що ці емоційні прояви здатні бути ще більш значущими, ніж уважалось раніше. Безперервно з'являються свідчення, що застосування такого принципу вдома і школах допомагає підтримувати соціальний розвиток дітей, який, у свою чергу, сприяє когнітивному розвитку (включаючи розвиток інтелектуальної сфери). До того ж зміни у ставленні до дітей у бік «тепла/чуйності» сприяють зростанню їх грамотності як безпосередньо, так і опосередковано.Дослідження доводять, що діти, батьки яких цінують душевне тепло, часто краще грають з іншими дітьми вдома й у школі і є внутрішньо більш саморегульованими. Адже в дітей, які добре грають з однолітками, часто більш виражені мовні та когнітивні навички. Аналогічно, діти у школах, де вчителі добре оперують таким теплим і світлим підходом, мають більш високі навички розуміння під час уроків, ніж діти в учителів, які не володіють цією майстерністю.Маючи чуйність до вербальної комунікації дитини, забезпечуючи зворотний зв'язок і демонструючи непідробну цікавість, дорослий (зокрема батько) безпосередньо розширює активний словниковий запас і навички усного мовлення дитини. До того ж прояв прихильності й душевного тепла побічно сприяє підвищенню грамотності через їх вплив на саморегуляцію дитини і, ймовірно, на почуття емоційної безпеки.Для підвищення рівня тепла, чуйності у ставленні до свого малюка під час читання книг батьки можуть використовувати такі поради:
Діліться досвідом.Для дорослих читання – це часто відокремлене заняття. А для дітей - це спільна подорож. Вибирайте книги по черзі з ними. Нехай ваша дитина сама перегортає сторінки. Обговоріть, що відбувається на кожній з них, і попросіть дитину пофантазувати, передбачити, що буде далі.
Будьте терплячими.Батьки часто перевантажені роботою, вони перевтомлюються й перебувають у перенапруженому стані. До того ж часто вони віддають перевагу кількості над якістю. Дозвольте дітям довше затримуватись на сторінках. Порозмовляйте з ними про ілюстрації. Поміркуйте над різними частинами розповіді. Письменники та ілюстратори витрачають багато часу на створення книги, в якій усе звернено до дітей на різних рівнях сприйняття, тому переконайтеся, що насолоджуєтесь кожною сторінкою.
Повторіть те, що сказали діти.Просте повторення того, що говорять діти, може змусити їх відчути себе важливою складовою процесу читання. Повторення може також надати батькам цінні можливості моделювати мову й допомогти зосередитись на сфері, яка цікавить дитину.
Конкретизуйте та розширюйте.Спільне читання книг – найбільш сприятливий час, щоб моделювати більш складні структури речень і розповідей. Поставте запитання: хто? що? де? коли? чому? Батьки також можуть використовувати спільне читання для розширення глибини дитячих висловлювань. Якщо маля вимовляє слово «собака», не соромтесь розширити його вислів, додаючи більше граматичної чи семантичної інформації, наприклад: «Правильно! Великий сірий собака гавкає!».
Взаємодійте з текстом.Розбивайте речення на складові. Допоможіть дитині простежити використання окремих букв або навіть закінчити слова. Використовуйте можливості друкованого тексту, щоби ввести такі поняття, як читання слів зліва направо і зверху вниз. Почніть знайомство з цікавими явищами, такими як написання друкованими літерами першого слова або значення пунктуації.
Створіть діалог.Ставте запитання і формулюйте відповіді. Дуже важливо, щоб діти зрозуміли, що ставити запитання – це важлива частина процесу навчання. Поступово прищеплюйте дитині цікавість і допитливість. Роблячи це в ранньому віці, ви закладете необхідну основу, яка допоможе їй у майбутньому краще критично мислити.
Отримуйте задоволення.Стара філософська школа стверджує, що до книг треба ставитися з пошаною та повагою, вони не для того, щоб ними насолоджуватись; нова школа стверджує, що книги повинні розвивати уяву й бути захоплюючими. Чим більше діти насолоджуються процесом навчання читання, тим більше вони будуть насолоджуватися читанням у подальшому житті!

Кiлькiсть переглядiв: 47